ویونا بیوتی

مجله آرایشی و بهداشتی

ویونا بیوتی

مجله آرایشی و بهداشتی

معجزه رازیانه برای پوست و مو؛ چگونه از این روغن استفاده کنیم؟

در جوامع امروزی با پیشرفت‌هایی که در زمینه آرایشی و بهداشتی به وجود آمده است، افراد به خاصیت‌های بسیار خوب و گوناگون انواع روغن‌های طبیعی برای پوست و مو پی بردند. به همین دلیل از روغن‌های بسیار مختلفی برای ماساژ دادن مو و پوست خود استفاده می‌کنند. این روغن‌ها مانند سایر مواد آرایشی نیستند که ضرری برای پوست یا مو داشته باشند. روغن رازیانه یکی از روغن‌هایی است که می‌توانید از آن برای نرم کردن پوست دست و صورت همچنین موهای خود بهره ببرید. این روغن حتی می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش شما کمک زیادی کند. خواص رازیانه برای پوست و مو بسیار زیاد است. ازبین‌بردن بوی بد دهان، رفع استرس، چاق نمودن صورت و سلامت معده نیز از دیگر خواص بسیار زیاد این روغن به شمار می‌رود.

آشنایی با گیاه رازیانه و ویژگی‌های آن

طبیعت یکی از منابعی است که انواع گیاهان دارویی را در خود دارد. این گیاهان می‌توانند به درمان بسیاری از بیماری‌های جسمانی کمک کنند. به همین دلیل از آن‌ها برای ساخت و تولید داروهای شیمیایی نیز استفاده می‌شود. رازیانه نیز یکی از انواع گیاهان است که به علت خواص آن بسیار پرکاربرد محسوب می‌شود. رازیانه یک گیاه معطر به شمار می‌رود. نواحی مدیترانه‌ای و بخش‌هایی از جنوب قاره اروپا، منشأ اصلی این گیاه هستند.

در ایران نیز می‌توانید این گیاه را در کناره‌های رودخانه‌ها یا زمین‌های کشاورزی پیدا کنید. رازیانه گل‌های چتری و زرد همچنین برگ‌های شویدی دارد. برگ رازیانه، میوه، ریشه، بذر و ساقه آن خاصیت خوراکی و درمانی دارند. شباهت این گیاه به شوید بسیار زیاد است. برای تمایز این دو گیاه از هم باید به عطر و بوی آن توجه کنید. از دانه‌های این گیاه برای پخت غذاهای سنتی کشورهای مختلف استفاده می‌شود. فراوانی خواص رازیانه برای پوست و مو موجب می‌شود، این گیاه را به‌صورت گلخانه‌ای نیز پرورش دهند و از آن در صنعت استفاده نمایند.

آشنایی با گیاه رازیانه و ویژگی‌های آن

استفاده از روغن رازیانه چه تاثیری دارد؟

دانه‌های رازیانه خاصیت بسیار خوبی برای شما دارند. به همین دلیل در سراسر دنیا بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. این دانه گیاهی به افراد کمک می‌کند تا پوست خود را سالم و زیبا کنند. این دانه‌ها می‌توانند برای تسکین درد افرادی که به بیماری آسم و دیابت دچار هستند کمک کنند. آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی و فیتونوترینت که در دانه‌های رازیانه وجود دارد برای زنان باردار بسیار مناسب است. دانه‌های رازیانه می‌توانند به ترشح بیشتر هورمون استروژن و افزایش شیردهی کمک کنند. خاصیت ضدالتهابی روغن سبب می‌شود که باکتری‌های مضری که در دهان شما وجود دارند، کاملاً از بین بروند.

خاصیت ضدمیکروبی برای پوست شما نیز بسیار مفید است. شما می‌توانید دانه‌های رازیانه را با آب جوش مخلوط کنید و سپس آن را بر روی پوست صورت خود استفاده نمایید. این کار سبب می‌شود، روغن شادابی و جوانی را به پوست شما بازگرداند. پس از خنک شدن محلول از روغن دانه‌های رازیانه در جهت مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید تا بافت‌های پوست شما بهبود پیدا کند.

فواید روغن رازیانه برای پوست و مو

در این بخش از مقاله برخی خواص رازیانه برای پوست و مو را با یکدیگر مرور می‌کنیم. البته نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که قبل از این که از روغن برای پوست و موی خود استفاده کنید بهتر است آن را به میزان کمی روی پوست دست خود مالش دهید. پس از گذشت 20 دقیقه اگر پوست شما نسبت به روغن واکنشی نشان نداد، می‌توانید از آن استفاده کنید. برخی از ویژگی‌های روغن رازیانه عبارتند از:

فواید روغن رازیانه برای پوست و مو

رازیانه برای جوان نمودن پوست صورت

میزان بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان در روغن رازیانه وجود دارد. همین موضوع سبب می‌شود چین‌وچروک‌هایی که بر روی پوست شما وجود دارد از بین برود و پوست شما جوان شود.

رازیانه برای روشن شدن پوست صورت

با استفاده کردن از روغن رازیانه به‌صورت مرتب، چربی‌های پوست شما کم‌کم کاهش می‌یابد. بدین ترتیب پوست صورت شما به‌مرورزمان روشن‌تر از قبل می‌شود.

درمان آفتاب‌سوختگی با رازیانه

چنانچه روغن رازیانه را با سایر روغن‌ها مانند روغن زیتون یا نارگیل ترکیب کنید، سبب می‌شود اشعه ماورا بنفش نتواند به پوست شما نفوذ کند. بدین ترتیب خطر آفتاب‌سوختگی بر اثر نور آفتاب به‌شدت کاهش می‌یابد.

رازیانه برای ترمیم کردن جای زخم‌ها

از دیگر خواص رازیانه برای پوست و مو می‌توان به ضدعفونی‌کننده‌ای که در روغن رازیانه وجود دارد، اشاره کرد. بدین ترتیب زخم‌های موجود بر روی پوست شما سریعاً درمان می‌شوند. از طرفی این ویژگی سبب می‌شود، زخم‌های شما عفونی نشود.

رازیانه برای ازبین‌رفتن شوره سر و مو

یکی دیگر از ویژگی‌های این روغن این است که ضدقارچ عمل می‌کند. بدین ترتیب اگر موی سر شما دچار قارچ و شوره شده باشد، با مصرف این روغن کاملاً از بین می‌رود. آنتی‌اکسیدانی که در روغن وجود دارد، سبب می‌شود پوست سر شما به طور کامل تمیز شود. چنانچه شامپوهایی که استفاده می‌کنید نتیجه خوبی روی سر شما ندارند، می‌توانید این روغن را امتحان کنید. البته می‌توانید چندین قطره از این روغن را نیز به شامپویی که استفاده می‌کنید، اضافه نمایید. این روش نیز می‌تواند نتیجه خوبی در درمان سریع شوره سر به دنبال داشته باشد.

رازیانه برای ازبین‌بردن موهای زائد

اگر روغن رازیانه را با روغن دیگری مخلوط کنید و آن را به مدت 12 هفته به طور مرتب استفاده نمایید، می‌تواند به رفع موهای زائد بدن شما کمک کند. فراموش نکنید که برای کسب نتیجه مناسب باید صبور باشید و مطابق برنامه روغن را روی نواحی مربوطه ماساژ دهید.

رازیانه برای ازبین‌بردن موهای زائد

درمان خشکی سر با روغن رازیانه

خواص رازیانه برای پوست و مو بسیار زیاد است. اگر شما نیز از افرادی هستید که مرتب از خارش پوست سرخود شکایت دارند، کافی است برای درمان آن از روغن رازیانه کمک بگیرید. اگر می‌خواهید از روغن به این منظور استفاده نمایید، باید چند قطره از آن را با آب و سرکه سفید معمولی ترکیب کنید. حال ریشه موهای خود را به روغن آغشته کنید و سپس چند دقیقه ماساژ دهید. می‌توانید برای کسب نتیجه بهتر نیز آن را یک شب‌روی موهای خود قرار دهید. پس از آن می‌توانید با آب سرد موهای خود را آبکشی نمایید.

درمان آکنه و جای جوش

یکی از اختلالات پوستی که سبب می‌شود پوست افراد به لکه‌های گوناگون و جوش دچار شود، آکنه است. چنانچه شما این عارضه را دارید، می‌توانید هر شب پیش از خواب روغن رازیانه‌ای که آماده کردید را روی ناحیه مربوطه ماساژ دهید. چنانچه در یک بازه زمانی منظم این کار را انجام دهید، قطعاً می‌توانید آکنه‌های موجود بر روی پوست خود را کاملاً از بین ببرید. این درمان به دلیل خاصیت ضد اکسیدانی و ضدباکتریایی که روغن دارد، صورت می‌گیرد.

تعدیل چربی پوست

پوست‌های چرب سبوم و چربی زیادی تولید می‌کنند. روغن رازیانه منافذ پوست شما را کاملاً تمیز می‌کند، همچنین سلول‌های اضافی که روی پوست شما وجود دارند و سبب انسداد منافذ پوست می‌شوند را به طور کامل از بین می‌برد.

کمک به رشد موها

از دیگر ویژگی‌ها و خواص رازیانه برای پوست و مو می‌توان به مواد مغذی گوناگون مانند نیاسین، مس و آهن که در آن وجود دارد، اشاره کرد. این مواد می‌توانند سبب تحریک رشد موهای افراد شوند. ویتامین C که در این روغن وجود دارد، الکترون‌ها را به پوست سر و بدن اهدا می‌کند. این ویژگی سبب جلوگیری از آسیب اکسیتاسیو و ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود. آسیب‌های اکسیتاسیو می‌توانند سبب ریزش موهای شما همچنین پیری زودرس آن‌ها شوند.

روغن رازیانه می‌تواند از چنین آسیب‌هایی جلوگیری کند. از این روغن می‌توانید به‌عنوان ماسک مو خانگی نیز استفاده نمایید. می‌توانید روغن را شب‌ها قبل از خواب به موهای خود بزنید و صبح آن را بشویید. چنانچه این کار را به طور منظم انجام دهید، رشد موهای شما به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

کمک به رشد موها با رازیانه

چطور می‌توان روغن رازیانه را تهیه کرد؟

برای تهیه روغن رازیانه می‌توانید از دو روش مختلف استفاده کنید. در یکی از روش‌ها روغن را از برگ‌های گیاه رازیانه تهیه می‌کنید و در روش دیگر این کار را با دانه‌های آن انجام می‌دهید. در این بخش ما هر دو روش را برای شما توضیح می‌دهیم.

روش اول استفاده از برگ‌های گیاه رازیانه

خواص رازیانه برای پوست و مو در دانه‌های آن بیشتر از برگ‌هاست. البته برگ‌ها نیز ویژگی‌های درمانی زیادی دارند. در گام اول باید برگ‌های گیاه را جدا کرده و آن‌ها را به‌دقت شست‌وشو دهید. سپس اجازه دهید برگ‌ها کاملاً خشک شوند. حال درون یک ظرف شیشه‌ای بسیار بزرگ برگ‌ها را به‌صورت خردکرده بریزید. 2 فنجان روغن زیتون را بر روی برگ‌های خرد شده بریزید.

حال باید درب ظرف موردنظر را کاملاً محکم ببندید و آن را 2 هفته در معرض نور خورشید قرار دهید. ظرفی که ‌برگ‌ها را درون آن ریختید به‌صورت روزانه تکان دهید. پس از گذشت 2 هفته روغن رازیانه شما آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید. حال باید روغن را از صافی عبور دهید و در یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار 6 ماه در یک مکان تاریک و خنک نگهداری نمایید.

روش دوم استفاده از دانه‌های رازیانه

روغن رازیانه را در کارخانه‌های تولیدکننده به‌وسیله فرایند تقطیر بخار تولید می‌کنند. شیوه تولید این روغن به نسبت سایر روغن های بازار کمی متفاوت است.

خواص عرق رازیانه برای پوست و مو

برای بهبود پوست و موی خود می‌توانید از عرق رازیانه نیز استفاده کنید. چاقی صورت نیز یکی دیگر از خواص رازیانه برای پوست و مو محسوب می‌شود. عرق رازیانه به‌خوبی صورت لاغر افراد را پرتر از قبل می‌نماید. برخی افراد دوست دارند صورت خود را کمی پرتر و چاق‌تر از قبل کنند. این لاغری می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. برخی افراد به‌صورت ذاتی صورت لاغری دارند و عده‌ای دیگر نیز ممکن است بر اثر بیماری یا رژیم غذایی خاص صورت لاغری داشته باشند.

 بهترین گزینه‌ای که می‌توان برای چاق شدن صورت از آن استفاده کرد، عرق رازیانه است. رازیانه علاوه بر چاق شدن صورت، می‌تواند به شادابی پوست و ازبین‌رفتن چروک‌های آن کمک کند. برای چاق شدن صورت خود بهتر است هر روز یک استکان یا نصف استکان عرق رازیانه را با عسل میل کنید.

علاوه بر این، رازیانه می‌تواند به لاغری افراد نیز کمک کند. از آن جایی که مصرف این عرق ادرارآور است، اجازه نمی‌دهد چربی‌ها در کبد افراد تجمع یابند. به همین دلیل با استفاده از آن در یک بازه زمانی منظم وزن افراد کاهش می‌یابد. این عرق اشتهای افراد را برای خوردن غذا کاهش می‌دهد و سبب لاغر شدن آن‌ها می‌شود.

خواص عرق رازیانه برای پوست و مو

جلوگیری از ابتلا به سرطان با روغن رازیانه

همان‌طور که گفتیم این ماده داری میزان بسیار زیادی آنتول و فلانوئید است. خواص رازیانه برای پوست و مو آنتول می‌تواند به‌خوبی رادیکال‌های آزاد را پاک کند. به همین دلیل سلول‌هایی که دچار آسیب شدند، قبل از این که سرطانی شوند از بین می‌روند. این اثرات روغن رازیانه با تحقیقات فراوان بدست آمده است. این گیاه را می‌توانید به‌راحتی از طریق بذر آن تکثیر کنید.

مصرف بیش از اندازه گیاه رازیانه برای پوست و مو چه عواقبی دارد؟

از آن جایی که در مصرف هیچ ماده‌ای نباید زیاده‌روی کرد، رازیانه نیز از این قاعده مستثنی نیست. افرادی که به بیماری صرع دچار هستند یا کسانی که اختلالات تشنج دارند، باید محصولات این گیاه را بااحتیاط مصرف نمایند. افرادی که دچار اگزما یا حساسیت‌های شدید هستند نیز نمی‌توانند خودسرانه و زیاد این ماده را به کار ببرند.

کسانی که در بدن خود کیست دارند باید از استفاده از رازیانه و محصولات آن پرهیز نمایند. از آن جایی که این گیاه طبع گرم و خشکی دارد، کسانی که طبع خشک و گرمی دارند پس از استفاده از محصول ممکن است دچار مشکل شوند. خاصیت استروژنی گیاه بالاست به همین دلیل نباید از آن در دوران بارداری استفاده نمود.

روغن رازیانه برای پوست و مو معمولاً بدون خطر و به‌عنوان یک عامل غیر تحریک‌کننده شناخته می‌شود. اما بااین‌وجود، کودکان و زنان باردار باید در مصرف این ماده دقت لازم را به عمل‌آورند. خواص رازیانه برای پوست و مو فراوان است، اما از مصرف زیاد آن خودداری کنید.

شیوه ماساژ دادن صورت با روغن رازیانه

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، خاصیت ضدباکتریایی و مواد مغذی روغن رازیانه می‌تواند پوست شما را دچار تغییرات زیادی کند. اما نکته‌ای که باید در این خصوص به یاد داشته باشید، این است که پیش از شروع ماساژ صورت با روغن، حتماً پوست خود را کاملاً از آلودگی‌ها تمیز نمایید. روغن رازیانه می‌تواند میزان چربی پوست شما را کنترل کند.

 برای ماساژ دادن پوست کافی است چند قطره از آن را کف دست خود بریزید و سپس دست‌های خود را روی پوست خود مالش دهید. استفاده از روغن سبب می‌شود، انگشتان دست به نرمی بر روی پوست صورت شما حرکت کنند. همچنین پوست شما پس از انجام کامل ماساژ، روشن و درخشان شود.

از روغنی استفاده کنید که به طور ویژه برای ماساژ پوست تهیه شده است. برخی از افراد به دلیل چربی که روغن‌ها دارند، فکر می‌کنند ماساژ دادن منافذ صورت آن‌ها را مسدود می‌کند. اما باید این اطمینان را به شما بدهم که چنین اتفاقی هرگز نمی‌افتد. شما می‌توانید پیش از استفاده از روغن برای گرم‌کردن، آن را در آب گرم قرار دهید. با مطالعه پژوهشگران بر روی این گیاه خواص رازیانه برای پوست و مو روزبه‌روز بیش از گذشته می‌شود.

شیوه ماساژ دادن صورت با روغن رازیانه

استفاده از روغن رازیانه برای مو

روغن رازیانه را هم می‌توانید به ریشه موهای خود و کف سر بزنید و هم ساقه موها را با آن‌ مالش دهید. چنانچه آن را به کف سر خود بزنید، شوره آن به طور کامل از بین می‌رود. برای انجام این کار چند قطره از روغن را کف دست خود ریخته و آن را به هم مالش دهید. حتماً پس از استفاده از روغن سر خود را 4 الی 5 دقیقه ماساژ دهید.

این کار علاوه بر خواص درمانی که برای رفع شوره دارد، در ریلکس شدن شما و ایجاد آرامش بسیار مؤثر است. استفاده از روغن در ساقه مو نیز فواید خاص خود را دارد. افرادی که به دنبال یک روغن برای تقویت و رشد موهای خود هستند، می‌توانند از روغن رازیانه نیز استفاده کنند.

 هرگز نمی‌توان منکر خواص رازیانه برای پوست و مو شد. روغن این گیاه به دلیل مواد بسیار مغذی که در خود دارد، سبب رشد موهای شما در مدت‌زمان بسیار کوتاهی می‌شود. خواص روغن رازیانه برای پوست و مو پس از یک دوره مصرف به‌صورت منظم به‌راحتی قابل‌مشاهده است.

افراد هر نوع مویی که داشته باشند، می‌توانند از این محصول استفاده کنند. روغن رازیانه تنها مختص موهای چرب یا خشک نیست. زیرا این روغن خاصیت تقویت‌کنندگی دارد و مواد مغذی آن به نرمی و استحکام ریشه موهای شما کمک می‌کنند. بدین ترتیب می‌توانید بدون هیچ مشکلی از این روغن استفاده کنید.

چند نکته در مورد مصرف روغن رازیانه برای پوست و مو

در این بخش به بررسی چندین نکته در خصوص روغن رازیانه می‌پردازیم.

  • برای انجام ماساژ، محل موردنظر باید حتماً تمیز باشد
  • روغن را از محل‌های معتبر تهیه کنید تا ناخالصی در آن وجود نداشته باشد
  • هرگز در میزان استفاده از روغن زیاده‌روی نکنید
  • استفاده از روغن یا محصولات رازیانه برای خانم‌های باردار و کودکان توصیه نمی‌شود
  • چنانچه مایل باشید، می‌توانید برای ماساژ دادن پوست صورت روغن رازیانه را به همراه روغن نارگیل بادام یا … ترکیب کرده و سپس استفاده نمایید
  • پس از انجام ماساژ با روغن، اجازه دهید روغن به مدت چند دقیقه بر روی پوست شما بماند تا جذب پوست شود

 

نتیجه‌گیری

هر چیزی را باید به‌اندازه مصرف کرد. درست است خواص رازیانه برای پوست و مو بسیار وسیع و گسترده است، اما هرگز نباید در مصرف این ماده زیاده‌روی کنید. قیمت این روغن باتوجه‌به خواص بسیار زیادی که دارد، مناسب به نظر می‌رسد. برای خرید روغن رازیانه آن را از مکان‌های معتبر تهیه کنید. مهم‌ترین نکته در خرید روغن‌ها خالص بودن آن‌هاست، زیرا این عامل در کسب نتیجه لازم پس از مصرف آن‌ها نیز دخالت مستقیم دارد. هنگام خرید روغن مطمئن شوید که بدون ناخالصی است و در فرایند تولید آن استانداردهای لازم رعایت شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد