ویونا بیوتی

مجله آرایشی و بهداشتی

ویونا بیوتی

مجله آرایشی و بهداشتی

تکنولوژی تری مول چیست و شامپوها با این فناوری چه خصوصیاتی دارند؟

تکنولوژی تری مول یا 3mol چیست

در دنیای امروزی ما که پاکیزگی از اهمیت زیادی برخوردار است، شوینده ها و مواد بهداشتی حرف اول را می زنند. اما بعضی مواقع پیش می آید که به محض مصرف برخی شوینده ها، متوجه می شویم که به آن حساسیت داریم. تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که چرا به برخی مواد شوینده حساسیت داریم و به برخی دیگر نه؟ اگر شما هم دنبال پاسخ این سوال هستید، پیشنهاد می کنیم مطلب تکنولوژی تری مول چیست یا همان 3mol را تا انتها بخوانید.

سورفکتانت ها چه هستند و چه کارایی دارند؟

برای این که بدانیم تکنولوژی تری مول چیست، ابتدا باید با ساختار کلی مواد شوینده بخصوص شامپوها آشنا شویم.

سورفکتانت ها همه کاره ترین محصولات صنایع شیمیایی هستند. در هر حوزه صنعتی از مواد شوینده خانگی گرفته تا اقلام غذایی و مواد دارویی از این ماده استفاده می شود. اصطلاح سورفکتانت از کلمه ماده فعال سطحی گرفته شده است. آن‌ها مولکول‌ های آمفی ‌فیل هستند که در هوا و آب جذب می ‌شوند. در سطح مشترک آب و هوا، این مولکول ها خود را به گونه ای تراز می کنند که قسمت آب گریز در هوا و قسمت آب دوست در آب باشد. این فرآیند باعث کاهش کشش سطحی می شود.

اصول اولیه سورفکتانت

 همانطور که گفته شد، سورفکتانت ها مولکول های آمفی دوست هستند که دارای قسمت های آبگریز و آب دوست هستند. دم آبگریز یک هیدروکربن، فلوروکربن یا سیلوکسان است. سورفکتانت ها معمولا بر اساس سر قطبی آن ها طبقه بندی می شوند زیرا دم های آبگریز اغلب مشابه هستند. اگر سر آن بدون بار باشد، سورفکتانت غیر یونی نامیده می شود. اگر سر آن دارای بار منفی یا مثبت باشد به ترتیب آنیونی یا کاتیونی نامیده می شود. اگر دارای هر دو گروه مثبت و منفی باشد، سورفکتانت را زوئیتریونی می نامند.

سورفکتانت های آنیونی و غیر یونی تا حد زیادی پرمصرف ترین سورفکتانت ها در تمام صنایع هستند و در تکنولوژی تری مول یا 3mol نیز از آن ها استفاده می شود. سورفکتانت آنیونی به ویژه در محصولات پاک کننده و شوینده مثل انواع پودر لباسشویی، شامپوها و … استفاده می شود. از طرف دیگر سورفکتانت های غیر یونی اغلب به عنوان عوامل مرطوب کننده یا در صنایع غذایی استفاده می شوند. سورفکتانت‌ های کاتیونی و زویتریونی هر دو اغلب برای موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا هزینه های مربوط به تولید و مصرف آنها گران ‌تر است.

تکنولوژی تری مول چیست

اگر به برچسب مواد تشکیل دهنده شامپوها توجه کنید، حتما با عبارت سدیم لوریل اتر سولفات مواجه می شوید. این ماده که با نام اختصاری SLES نیز شناخته می شود، قدرت کف کنندگی بالایی دارد و در اغلب محصولات شوینده مورد استفاده قرار می گیرد. متاسفانه این ماده از خاصیت تحریک پذیری بالایی برخوردار است و مصرف آن ممکن است منجر به بروز واکنش های حساسیتی شود. پس توصیه می شود از شامپوهایی استفاده کنید که فاقد این ماده باشند.

برای این که بدانیم تکنولوژی تری مول یا 3mol چیست، ابتدا باید با سورفکتانت ها آشنا شویم. سورفکتانت که یکی از مواد اولیه اصلی در ساخت شامپوها است، دارای انواع مختلفی بوده و برای کارایی بهتر باید طی فرآیندی تغییر پیدا کند.

هدف سورفکتانت ها چیست؟

هدف اصلی سورفکتانت ها کاهش کشش سطحی و تثبیت سطح مشترک آب و هوا یا آب و روغن است. بدون سورفکتانت‌ها، شستشو با مواد شوینده دشوار است و بسیاری از محصولات غذایی مانند سس مایونز و بستنی وجود ندارند. بنابراین بهینه‌ سازی سورفکتانت‌ها برای کاربردهای مختلف بسیار مهم است و اندازه ‌گیری کشش سطحی نقش کلیدی در آن دارد. پس تا اینجا متوجه شدیم برای این که بتوانیم از سورفکتانت در مواد صنعتی مثل شامپو استفاده کنیم، باید تغییراتی در آن ایجاد کنیم. حال اجازه دهید در مورد واحد اندازه گیری مول بگوییم.

واحد اندازه گیری مول چیست؟

هویت یک ماده نه تنها با انواع اتم ها یا یون های موجود در آن، بلکه با کمیت هر نوع اتم یا یون مشخص می شود. به عنوان مثال آب و پراکسید هیدروژن را در نظر بگیرید. فرمول آب، H 2 O و پراکسید هیدروژن، H 2 O 2 است. از این نظر که مولکول های مربوطه آن ها از اتم های هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است شبیه یکدیگر هستند. با این حال، از آنجایی که یک مولکول پراکسید هیدروژن حاوی دو اتم اکسیژن است، برخلاف مولکول آب که تنها یک اتم دارد، این دو ماده خواص بسیار متفاوتی از خود نشان می دهند. امروزه، ما ابزارهای پیچیده ای داریم که امکان اندازه گیری مستقیم این ویژگی های میکروسکوپی تعیین کننده را فراهم می کند. این رویکرد تجربی مستلزم معرفی یک واحد جدید برای مقدار مواد به نام مول بود که در علم شیمی مدرن ضروری است.

مول یک واحد اندازه گیری مشابه واحدهای نام آشنا مانند اتم است. این یک اندازه گیری خاص از تعداد اتم ها یا مولکول ها در یک نمونه حجیم از ماده را ارائه می دهد. مول پیوندی بین یک ویژگی میکروسکوپی ایجاد می کند که به راحتی قابل اندازه گیری است.

مطابق با تعریف دانشمند ایتالیایی آمدئو آووگادرو، جرم 1 مول از عناصر مختلف، متفاوت است. زیرا جرم اتم های هر عنصر با همدیگر متفاوت است. جرم مولی یک عنصر (یا ترکیب) بر حسب گرم 1 مول از آن ماده است، خاصیتی که بر حسب واحد گرم در مول  (g/mol) بیان می شود.

تکنولوژی 3mol چیست

روش استفاده از مول در ساخت سورفکتانت

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، در تولید شامپو از سورفکتانت های آنیونی استفاده می شود. فرآیند ساخت سورفکتانت شامپو، دو مرحله ای است. به این صورت که باید ابتدا مول هایی را اضافه کنیم تا دم آب گریز آن افزایش یابد. به این ترتیب احتمال نفوذ محصول به داخل پوست کاهش پیدا کرده و حساسیت بروز پیدا نمی کند.

در مرحله دوم از ساخت سورفکتانت شامپو، باید مول های دیگری را اضافه کنیم. در این مرحله ممکن است مول های اضافه شده به سورفکتانت با هم واکنش نشان دهند و مولکولی خطرناک به نام دی اکسان را تشکیل دهند. دی اکسان یک ماده سرطان زا است که وجود آن در شامپو می تواند سلامت بدن را با مشکل مواجه سازد. اینجاست که تکنولوژی 3mol به کار می آید اما سوال پیش می آید که اصلا کاربرد تکنولوژی تری مول یا 3mol چیست؟

کاربرد تکنولوژی تری مول چیست؟

برای این که خطر تشکیل مولکول دی اکسان را کاهش دهیم، باید از تکنولوژی تری مول استفاده کنیم. به این صورت که یک نقطه تعادلی را پیدا می کنیم تا هم واکنش های حساسیتی پوست کاهش یابد و هم میزان دی اکسان در کمترین حالت ممکن باشد. برای این کار باید بعد از این که ۳ مولکول بلند کننده طول دم آب گریز را به زنجیره اضافه کردیم، فرآیند ساخت سورفکتانت را به اتمام برسانیم. با این کار از تولید بیش از حد دی اکسان جلوگیری شده و یک محصول بدون خطر و ایمن خواهیم داشت.

مزایای شامپوتری مول

مزایای تکنولوژی تری مول چیست؟

در پاسخ به این سوال که مزایای تکنولوژی تری مول یا 3mol چیست باید بگوییم علاوه بر این که یک محصول موثر و کارآمد در تمیزی مو را ارائه می دهد، از ایجاد حساسیت های پوستی مثل خارش، خشکی و شوره نیز جلوگیری می کند. تکنولوژی 3mol باعث شده صنعت تولید شامپو با تحول مثبت بزرگی همراه شود.

در تکنولوژی تری مول، از ۳ مولکول دم آب گریز استفاده می شود تا محصول علاوه بر داشتن بیشترین قدرت تمیزی، بسیار ملایم و ایمن نیز باشد.

چگونه متوجه شویم سورفکتانت با پوست سازگاری دارد؟

بعد از این که دانستیم کاربرد و مزایای تکنولوژی تری مول یا 3mol چیست و آن را در فرآیند ساخت شامپوها مورد استفاده قرار دادیم، باید از سازگاری آن با پوست انسان اطمینان حاصل کنیم. این کار با انجام تست زئین میسر است. همان طور که می دانید، پوست، مو و ناخن های ما از پروتئین کراتین تشکیل شده است. زئین بیشترین شباهت را با ساختار کراتینی دارد و به وسیله آن می توان متوجه شد که سورفکتانت با آن سازگار است یا خیر. در واقع در صورتی که طی فرآیند تست سورفکتانت روی زئین، واکنش منفی بوده و منجر به آسیب هایی شود، می توان نتیجه گرفت که به کراتین نیز صدمه وارد خواهد کرد.

عدد زئین در شامپو چیست؟ تاثیر تست زئین در تکنولوژی تری مول چیست؟

در مورد این که تاثیر تست زئین در تکنولوژی تری مول چیست باید بگوییم که نتیجه تست زئین را با عدد نشان می دهیم. هر چه عدد به دست آمده بزرگ تر باشد، به این معنی است که میزان آسیب پذیری کراتین به وسیله سورفکتانت بیشتر خواهد بود. این عدد برای بزرگسالان زیر ۴۰۰ و برای کودکان زیر ۱۰۰ است. معمولا زمانی که تکنولوژی تری مول را مورد بررسی و تست قرار می دهیم، عدد به دست آمده زیر ۲۰۰ است که نشان دهنده میزان بالای امن بودن آن است. به بیانی دیگر، شما با استفاده از 3mol یک شامپوی ملایم همچون شامپو بچه را خواهید داشت که قدرت پاک کنندگی آن همچون شامپوهای بزرگسالان است.

3mol در شامپو

سخن آخر

در این مطلب به بررسی تکنولوژی تری مول یا 3mol چیست پرداختیم که امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد. به طور خلاصه باید بگوییم که با گذشت زمان و تغییر فرمولاسیون محصولات بهداشتی، شاهد روی کار آمدن تکنولوژی جدیدی به نام 3mol بودیم. این تکنولوژی کارآمد باعث می شود محصولات بهداشتی مثل شامپوی ملایم تر و بدون آسیبی تولید شود. برخلاف برخی محصولات که استفاده از آنها منجر به بروز واکنش های آلرژیک مثل خارش، خشکی و شوره سر می شود، به کار بردن تکنولوژی تری مول کمک می کند یک محصول ایمن در حد شامپو بچه داشته باشید که از خاصیت تمیز کنندگی بالایی نیز برخوردار است.

پرسش و پاسخ متداول درباره تکنولوژی تری مول چیست

در ادامه قصد داریم به رایج ترین سوالات در مورد تکنولوژی تری مول چیست پاسخ دهیم.


آیا باید از شامپوهای بدون سولفات استفاده کرد؟

بسیاری از افراد گمان می کنند که بهتر است از شامپو بدون سولفات استفاده کنند تا از میزان حساسیت پذیری پوست سر جلوگیری کنند. در صورتی که شامپو بدون هیچ گونه سولفات در بازار موجود نیست و همه محصولات دارای حداقل میزان سولفات هستند. به همین دلیل توصیه می شود از شامپوهایی استفاده کنید که دارای کمترین میزان سولفات باشند و همچنین در تولید آنها از سولفات های محرک مثل SELS استفاده نشده باشد. اگر با فرآیند تکنولوژی تری مول چیست به خوبی آشنا شده باشید، می دانید که این عاملی موثر در شامپوها بوده و بهتر است از شامپوهایی استفاده کنید که دارای برچسب 3mol باشند.

آیا می توان هر روز از شامپو استفاده کرد؟

شستشوی روزانه موها با شامپو آسیب و ضرری به دنبال ندارد. اما در صورتی که پوست سر شما خشک یا حساس است، توصیه می شود از شامپوهای مخصوص شستشوی روزانه استفاده کنید. شامپوهایی که در آن از تکنولوژی تری مول استفاده شده باشد نیز به دلیل ملایم بودن گزینه بسیار خوبی محسوب می شود. در این مقاله توضیح دادیم تکنولوژی تری مول یا 3mol چیست.

آیا سولفات موجود در شامپو منجر به آسیب موها می شود؟

شامپوهای حاوی سولفات یا سایر مواد شیمیایی مضر و همچنین عدم شستشوی صحیح موها منجر به آسیب و کدر شدن موها می شود. توصیه می شود از شامپوهای حاوی تکنولوژی تری مول به همراه به کار بردن روش صحیح شستشوی سر استفاده شود.

چه عواملی در خشک و خشن شدن موهای سر دخیل هستند؟

استفاده از شامپوهای حاوی سولفات های محرک مثل SELS، عدم آبکشی صحیح مو، استفاده از شامپوهای نامناسب و ارزان قیمت و … همگی در خشک و زبر شدن موهای شما موثر هستند. پس توصیه می شود تکنولوژی تری مول چیست را جدی بگیرید و از این پس شامپوهای حاوی آن را خریداری نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد