ویونا بیوتی

مجله آرایشی و بهداشتی

ویونا بیوتی

مجله آرایشی و بهداشتی

خواص اعجاب آور آویشن برای پوست و روش های استفاده از آن

آویشن برای پوست

حتما تاکنون بارها درباره خواص گیاهان و مواد طبیعی برای پوست شنیده اید. گیاهانی که با وجود ارزان و در دسترس بودن، گاهی می توانند معجزه کنند و حتی در صورت استفاده مداوم، اثربخش تر از محصولات مراقبت از پوست گران قیمت باشند. یکی از این گیاهان شفابخش که در طب سنتی هم بسیار بر استفاده از آن به صورت های مختلف تاکید شده، آویشن است که از آن روغن هم تهیه می شود و فواید بسیاری برای پوست دارد. در این مقاله به خواص آویشن برای پوست و طرز استفاده از آن می پردازیم. تا انتها همراه ما باشید

روغن آویشن چیست؟

قبل از اینکه به خواص آویشن برای پوست بپردازیم، بهتر است بیشتر با این گیاه شگفت انگیز آشنا شوید. آویشن گیاهی از خانواده نعناع، تنها یک ادویه خوشبو برای آشپزی نیست و به دلیل فواید بی شماری که برای سلامتی دارد، دارویی برای درمان انواع بیماری ها در نظر گرفته می شود. این گیاه با نام گیاه شناسی Thymus Vulgaris بومی اروپای جنوبی است و در غرب آسیا هم رشد می کند.

آویشن یا thyme (برگرفته از کلمه لاتین thymus)، نام خود را از رایحه دودی و با طراوت خود گرفته است. یونانیان و رومیان باستان این گیاه سنتی را به عنوان بخور در معابد، خانه ها و مکان های مذهبی می سوزاندند تا فضا را تازه و عاری از باکتری ها نگه دارند. قدیمی ‌ترین متن پزشکی مصر، به نام پاپیروس ابرس، به ۱۵۵۰ سال قبل از میلاد برمی ‌گردد و در آن خواص درمانی آویشن نوشته شده است. مصریان باستان از آویشن برای مومیایی کردن استفاده می کردند و یونانیان باستان از آن در حمام ها و معابد خود استفاده می کردند. آن ها معتقد بودند که این کار باعث ایجاد احساس شجاعت می شود. در قرون وسطی اروپا، آویشن را زیر بالش قرار می دادند تا به خواب آرام و بدون کابوس کمک کند. این گیاه در هنگام تشییع جنازه نیز روی تابوت ها گذاشته می شد؛ زیرا اعتقاد بر این بود که گذرگاهی امن برای زندگی بعدی فراهم می کند.

خواص روغن آویشن برای پوست و مو

امروزه از اسانس یا روغن آویشن برای تقویت سیستم ایمنی، تسکین دردهای عضلانی، بهبود سلامت دهان و دندان و افزایش رشد مو استفاده می شود. علاوه بر این موارد، آویشن فوایدی برای پوست دارد که در این بخش مهم ترین آن ها را می خوانید.

خواص آویشن برای پوست

کاهش آکنه پوست با آویشن

روغن ضروری آویشن سرشار از خواص ضد باکتریایی است که به پاکسازی و رفع مشکلات پوستی از جمله آکنه و جوش کمک می کند. استفاده مرتب از آن همراه با محصولات مراقبت از پوست، می تواند چربی پوست را کاهش داده و پوستی تمیز و صاف برای شما به ارمغان بیاورد.

حفظ سلامت پوست با آویشن

روغن آویشن، یک اسانس غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هاست که به طور طبیعی به حفظ سلامت پوست کمک می کند. همچنین استفاده از آویشن برای پوست می تواند جوش ها را تسکین داده و تا حد زیادی، اسکار و جای جوش ها را برطرف کند.

آویشن برای جلوگیری از پیری پوست

علاوه بر موارد فوق، محتوای غنی از ویتامین و آنتی اکسیدان روغن آویشن، از آسیب اکسیداتیو نور خورشید جلوگیری و در نتیجه سلامت پوست را تضمین می کند. همچنین این خواص به کاهش علائم پیری کمک می کنند و باعث می شوند حتی در سنین بالا، صورت جوان و شادابی داشته باشید.

آویشن برای حفظ سلامت مو

علاوه بر خواصی که آویشن برای پوست دارد، این ماده یکی از ترکیبات اصلی در بسیاری از محصولات مراقبت از مو است. روغن آویشن سرشار از مواد مغذی است که رشد موی سالم را تحریک می کند. همچنین شوره سر و پوسته های سرسخت را که به سادگی از موها جدا نمی شوند، از بین می برد.گ

درمان آلوپسی با آویشن

روغن آویشن سرشار از خواص ضد التهابی است که بنابراین برای کاهش ریزش مو و تقویت رشد مو عالی عمل می کند. برای درمان التهاب پوست سر و تحریک فولیکول ها برای رشد سریع تر مو، تنها کافی است روغن آویشن را به برنامه روزانه مراقبت از موی خود اضافه کنید.

طرز استفاده از روغن آویشن برای پوست

از روغن آویشن به شکل های مختلفی می توان برای پوست استفاده کرد. در این بخش، چند دستورالعمل ساده اما کاربردی را برای بهره مندی از خواص آویشن برای پوست می آموزید.

طرز استفاده از روغن آویشن برای پوست

تونر آویشن برای پوست

آویشن می تواند باکتری هایی را که مسئول ایجاد آکنه هستند، از بین ببرد. فندق افسون گر هم صدها سال است که توسط بومیان آمریکا استفاده و به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته می شود. توجه داشته باشید برای ساخت این تونر، حتما باید از آویشن ارگانیکی استفاده کنید که در معرض آفت کش ها قرار نگرفته باشد.

مواد مورد نیاز:

  • ظرف شیشه ای
  • آویشن تازه یا خشک
  • فندق افسون گر
  • فیلتر قهوه
  • ظرف کوچک برای نگهداری تونر

طرز تهیه تونر آویشن:

ابتدا ظرف شیشه ای را خوب استریل کرده و آن را با فندق افسون گر پر کنید. این ماده شگفت انگیز، چربی پوست را کاهش داده و در سفت شدن پوست تاثیر دارد. سپس آویشن را به فندق افسون گر اضافه کنید و شیشه را به مدت یک یا دو روز در جای خشک و خنکی بگذارید. بعد از این مدت زمان، رنگ کهربایی را مشاهده می کنید. بعد از اینکه محلول کهربایی رنگ شد، آن را با فیلتر قهوه در داخل بطری تونر صاف کنید. به منظور استفاده از این تونر آویشن برای پوست هم صرفا کافی است پد خود را به تونر آغشته کرده و آن را روی جوش ها یا کل صورت بمالید.

ماسک آویشن برای پوست

آویشن گیاه معطری است که سرشار از ویتامین، کلسیم، آهن و پتاسیم بوده و با خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی خود، می تواند جوش و آکنه ها را برطرف کند. برای درمان انواع جوش پوست صورت با آویشن این ماسک را توصیه می کنیم.

مواد مورد نیاز:

  • نصف قاشق چای خوری برگ آویشن
  • نصف قاشق چای خوری عسل ارگانیک
  • نصف قاشق غذاخوری ماست

طرز تهیه ماسک آویشن:

همه مواد فوق را در کاسه ای بریزید و خوب هم بزنید. صورت خود را با شوینده مناسبی بشویید و سپس این ماسک را روی کل پوست صورت بمالید. بعد از 20 دقیقه، با آب سرد بشویید.

اسکراب بدن آویشن

علاوه بر پوست صورت، می توانید از آویشن برای پوست بدن خود هم استفاده کنید. البته پیش از این کار، حتما تست حساسیت را انجام دهید. به این طریق که مقدار کمی از این اسکراب را در داخل بازوی خود امتحان کنید و سپس اگر هیچ قرمزی، سوزش یا هرگونه علامت حساسیتی مشاهده نکردید، با خیال راحت کل بدن را با آن اسکراب کنید.

مواد مورد نیاز:

  • 3-4 قاشق غذاخوری نمک دریا
  • 1 قاشق چای خوری روغن آویشن
  • 3 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین

طرز تهیه اسکراب بدن آویشن:

بسته به میزان حجمی که مورد نیاز شماست، می توانید مقدار نمک دریا را کمتر یا بیشتر کنید. تمام این مواد را مخلوط کرده و از این اسکراب دو بار در هفته و در حمام استفاده کنید. بعد از چند بار استفاده متوجه تاثیر این اسکراب بر درخشندگی و تمیزی پوست خود خواهید شد.

اسپری آویشن به عنوان دفع کننده حشرات

هیچ کسی دوست ندارد موقع تفریح در فضای باز، نیش آزاردهنده حشرات را تحمل کند و یا تمام طول شب را به خاطر یک پشه مزاحم بیدار بماند! آویشن رایحه ای دارد که به طور طبیعی پشه ها را از شما دور می کند. اما برای استفاده از آن چه باید کرد؟

مواد مورد نیاز:

  • 30 قطره روغن آویشن
  • 25 قطره روغن نعناع فلفلی
  • 1 قاشق چای خوری جوجوبا
  • 12 قاشق چای خوری آب مقطر

طرز استفاده:

به سادگی تمام مواد فوق را در یک بطری اسپری بریزید و خوب تکان دهید تا ترکیب شوند. قبل از خواب یا بیرون رفتن از منزل می توانید آن را روی بدن خود اسپری کنید. بعد از این کار، دیگر خبری از این موجودات مزاحم نخواهد بود. البته این اسپری علاوه بر دفع کردن حشرات، باکتری های دیگر روی پوست را هم از بین می برد و پوست شما را تغذیه می کند.

thyme for skin

موارد ایمنی هنگام استفاده از روغن آویشن

به طور کلی روغن های ضروری مانند آویشن برای روتین های مراقبت از پوست و مو عالی هستند. با این حال، همیشه پیش از استفاده از هرگونه روغن ضروری، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر روغن آویشن آماده خریداری کرده اید، برچسب و دستورالعمل های روی آن را بخوانید تا مطمئن شوید که از روغن به درستی استفاده می کنید.
  • روغن های ضروری را باید در روغن حامل رقیق کنید.
  • از استفاده از روغن های ضروری در مناطق حساس مانند چشم و بینی خودداری کنید.
  • از روغن های ضروری مانند آویشن برای پوست زخم شده استفاده نکنید؛ مگر اینکه روی بطری یا برچسب آن ذکر شده باشد.
  • آن را دور از دسترس بچه ها نگه داری کنید.
  • برخی از روغن‌ ها ممکن است پوست شما را به نور خورشید حساس کنند. بنابراین ضد آفتاب زدن را، به ویژه در ساعاتی از روز که خورشید مستقیم می تابد، فراموش نکنید.
  • در صورت بروز علائم تحریک، مصرف را متوقف کرده و با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد